Siirry sisältöön

Hello Kuopio

Julkinen sektori
Mitä teimme: Nimeäminen / Brändistrategia / Brändi-identiteetti / Liikekieli / Mainonta ja markkinointi

Kuopio uusi matkailubrändinsä

Matkailuala kehittyy kovaa vauhtia. Yksi maailmanlaajuisista trendeistä on, että destinaatioiden markkinoinnissa kaupungin ydinbrändistä erilliset matkailubrändit saavat väistyä. Sama linjaus tehtiin myös Kuopion uudistuneessa strategiassa – onhan olemassa vain yksi Kuopio, joka halutaan esitellä maailmalle tunnistettavasti, värikkäästi ja kiinnostavasti. Aiemmin Kuopio-Tahkona tunnettu Kuopion matkailubrändi tunnetaankin tätänykyä nimellä Hello Kuopio, mikä osaltaan vahvistaa matkailun markkinoinnin integroitumista Kuopion kaupungin brändiin.

Hello Kuopion tavoitteena on herättää entistä suurempaa kiinnostusta Kuopion alueeseen ja tukea paikallista elinkeinoelämää raikkaalla otteella. Kuopion elämyksiä tuodaan esiin persoonallisemmin, helpommin lähestyttävästi ja aiempaa moninaisemmissa kanavissa, jotta niin paikalliset asukkaat kuin kotimaan ja ulkomaan matkailijat löytäisivät Kuopion parhaat kokemukset ja piilotetut helmet, ja voisivat kokea kaupungin omakseen. Kuopion kaupungin strategisen lupauksen kolmesta elementistä – hyvä elo, ilo ja olo – nimenomaan ilo on jatkossa valjastettu matkailubrändin käyttöön. Tämä luonnollisesti näkyy kauas ja kuuluu hyvin Hello Kuopio -brändissä.

Omaleimainen ja innostava Kuopio

”Digitalisaatio muokkaa matkailualaa nopeasti, ja asiakkaat etsivät ja ostavat palveluita yhä enemmän verkosta. Myös Kuopiolle on kriittisen tärkeää esittäytyä verkossa omaleimaisesti ja innostavasti. Meillä on Ahooy Creativen kanssa monivaiheinen yhteinen historia Kuopion kaupungin brändin ja tunnettuuden kehittämisessä. Hello Kuopio on hieno lisä tähän jatkumoon ja tuo yhteen yhtenäistä brändiajattelua. Pitkäjänteisen yhteistyön, Ahooyn monialaisen osaamisen ja luovien ideoiden ansiosta voimme tuoda Kuopion elämyksiä upeasti esiin.”

Kirsi Soininen, Kuopion kaupungin markkinointijohtaja

Kuopio on rohkeasti kutsuva kaupunki ja se saa näkyä!

Tahko on vuori. Kuopio on piäkaupunki. Tämä ei ole isottelua, vaan iloinen fakta, jonka voi todeta käymällä Kuopiossa.

Samalla oppii, että niin arkipäiväistä kuin elämä Kuopiossa onkin, on se samalla todella erityistä. Kaupunkina Kuopio on myös värikäs, hassu, lämmin ja leppoisa. Siellä on vapaus elää omannäköistään elämää. Siellä ei tarvitse mahtua muottiin, tietää aina tasantarkkaan mitä tekee, saati olla täydellinen. Sellaiseksi suunnittelimme myös Hello Kuopion. 

Kaupungin matkailubrändin uudistuksessa muodonmuutoksen kokivat strategisten suuntaviivojen lisäksi brändin nimi, ulkoasu ja tapa markkinoida. Visuaalisuuteen uudenlaista eloa ja leikkisyyttä tuotiin iloisella ja omaleimaisella liikekielellä. Kuva- ja videomaailma uudistuu tulevien sesonkien myötä ja siinä päätavoitteena on esitellä aitoa, kaunista ja moninaista Kuopiota. Hello Kuopion markkinointi on suunniteltu monikanavaiseksi ja kaavoihin kangistumisen sijaan jätetään sijaa leikittelylle. Ihmisten väliset kohtaamiset, pienet kisailut, visailut ja iloinen kanssakäyminen ovat ehdottomasti Kuopiota aidoimmillaan, ja kuuluu myös osaksi kaupungin matkailubrändiä.

Toivomme, että uuden brändin myötä Kuopio onnistuu näyttämään kaikille ystävilleen lähellä ja kaukaa, kuinka helppoa Kuopiossa on kokea suurta iloa, joka elää kokemuksissa ja näkyy hymynä kasvoilla. Kuopiossa eletään, ollaan ja iloitaan – ihan huvikseen.