Siirry sisältöön

Ahooy Creative nimesi uuden toimitusjohtajan

Ahooy Creativen hallitus on nimennyt Anne Vänttisen yhtiön uudeksi toimitusjohtajaksi. Vänttinen on toiminut aiemmin Ahooy Creativen varatoimitusjohtajana. Entinen toimitusjohtaja Jukka Kekäläinen siirtyy hallituksen jäseneksi ja ottaa yrityksen arjessa vastuulleen asiakkuuksien kasvun ja kannattavuuden.

Ahooy Creative ilmoitti perjantaina, että yrityksen hallitus on nimittänyt Anne Vänttisen virallisesti uudeksi toimitusjohtajaksi. Yrityksen sisällä uutinen ei oikeastaan tullut yllätyksenä eikä kahveja vedetty sen johdosta väärään kurkkuun. Anne on toiminut tähän asti yrityksen varatoimitusjohtajana, mutta käytännössä dominoinut toimitusjohtajan hommia jo kuluvan vuoden keväästä lähtien.

Uuden toimitusjohtajan nimeäminen on yritykseltä strateginen valinta. Muutoksen ansiosta Anne pääsee hyödyntämään vahvinta osaamistaan operatiivisen johtamisen sekä toiminnan johtamisen parissa. Samalla saamme täysimääräisesti käyttöön entisen toimitusjohtajamme Jukka Kekäläisen osaamisen asiakkuuksien, kasvun sekä kannattavuuden rakentamisessa. Kekäläinen nimettiin samalla myös yrityksen hallitukseen.

Anne tärskäytti Ahooylle jo vuonna 2013 kuluttajabrändien maailmasta ja on sen jälkeen toiminut Ahooylla asiakkuusjohtajana, operatiivisena johtajana sekä varatoimitusjohtajana. Lisäksi hän toimii edelleen Kuopio-Tahko Markkinoinnin markkinointijohtajana eli vetää KTM:n markkinointitiimiä Ahooylla. Uusin titteli ei ollut Annellekaan yllätys.

“Kun tulin silloin vuosia sitten työhaastatteluun, vastassa oli Tatu (Ahonen) ja Jukka. Katsoin, että ‘tässä on minun long lost -pikkuveljet, ne ihan selvästi tarvii isosiskon hellää rakkautta – mutta jämäkkää otetta’. Siitä se sitten alkoi”, Anne kertoo nauraen ja jatkaa heti perään. “Ja oikeastaan heti päivästä yksi asti olen liukunut hiljalleen asiakkuuksista kohti yrityksen asioiden hoitamista. Ja Jukka on viime vuosina halunnut vastavuoroisesti liukua vahvemmin juuri sinne asiakkuuksien suuntaan”.

Kyseessähän ei ole mikään tuolileikki, jossa toimitusjohtajan hattu vaihtuu tarpeen mukaan. Jukka toimi Ahooy Creativen toimitusjohtajana yli 12 vuotta. Luonnollinen vaihdos ja yrityksen sisältä valittu uusi toimitusjohtaja kuitenkin kuvastavat osaltaan myös Ahooy Creativen työkulttuuria. Kun Anne laitettiin piinapenkkiin, eli haastatteluun Zineä varten, puheessa toistuvat useammin kuin kerran yritykseen juurtuminen, yhdessä tekeminen ja se, että meidän voimavaramme ovat ihmiset.

“Ahooy on kasvanut etenkin viime vuosina niin henkilöstön kuin asiakkuuksien suhteen, ja hallitus on tarkastellut toimintaa ja tarpeita aktiivisesti. Nyt tarvittiin minua, ja kiinnostus positioon oli molemminpuolinen sekä hallituksen että minun osalta. Totta kai toimitusjohtajan roolissa on kylmiä lukuja ja tavoitteita, mutta kaikki ei ole mustavalkoista – kasvu ja muutos tapahtuu ihmisten kautta. Ei meillä ole koneistoa, jota öljytä. Kaikki osaaminen on meillä ihmisissä.” Anne toteaa.

Toimitusjohtajan roolissa Annen tehtävänä on vastata yrityksen juoksevasta hallinnosta ja yhteistyöstä hallituksen kanssa. Eikä Annen tapa työskennellä miksikään muutu eikä hän ala vedellä kaneja hatusta – homman nimi on edelleen inhimillisyys yhdistettynä selkeään strategiseen suuntaan.

“On oikeastaan helppo ottaa vastaan toimitusjohtajan rooli. Olemme mielestäni sillä tavalla outo lintu yrityksenä nykyisessä työelämässä, että meille hyvin usein juurrutaan. Minulla oli heti – eli silloin ihan vasta 10 vuotta sitten – tunne, että olen valmis sitoutumaan ja luottamaan yrityksemme ihmisiin. Ja yhä edelleen uskon yhdessä tekemiseen, meidän osaaviin ammattilaisiin ja perusteltuihin päätöksiin. Siksi halusin rooliin, jossa olen edistämässä sitä, että linjatut asiat tulevat tapahtumaan”, Anne päättää.

Ei muuta. Jatkakaa.