Digimarkkinoinnin prosessi à la Ahooy
Digi-digi-dii. Di, digi-digi-dii. Digi toimii kuin Daruden Sandstorm, ja hyvin kohdennettu digimarkkinointi lävähtää väkisin haluttujen kohderyhmien silmille kuin hiekkamyrsky.
Meillä Ahooylla digimarkkinoinnille on selkeä prosessi, joka toimii ja on yksinkertaisesti tehokas. Digitiimimme yhdistettynä luovan suunnittelun ja tuotannon tiimeihimme on ihan älyvapaan kätevä setti jokaiselle yritykselle, koska kaikki suunnittelusta optimointiin ja materiaaleista statuspalavereihin on käytössäsi saman katon alla.
Digimarkkinointi on lähes aina jatkuvaa yhteistyötä sekä mainonnan kehittämistä, ja sen prosessi noudattaa meidän toimestamme aina samaa kaavaa. Digimarkkinointi alkaa kanssamme aina suunnittelusta, koska ennen toteutusta meidän täytyy tuntea bisneksesi ja selvittää markkinointinne tavoitteet.
1. Suunnittelu: Ymmärrys mitä tehdään ja miksi
Aloitamme yhteistyön aina kanssanne starttipalaverilla, jossa kuuntelemme teitä ja kysymme teiltä oikeat kysymykset, jotta ymmärrämme tavoitteenne, nykytekemisenne tilan sekä palveluidenne, tuotteidenne sekä markkinointinne kohderyhmät.
Sopimuksen mukaan tutkimme lisäksi yrityksenne digitaalisen preesensin tarkemmin kuin joku, joka tutkii tosi tarkasti kaikkea. Tarkistamme verkkosivujenne nykyisen tilan, olemassa olevan analytiikan ja seurantapisteet sekä nykymainonnan tilan ja sen prioriteetit esimerkiksi sanaston ja kohdealueiden suhteen.
Lisäksi käymme tarvittaessa läpi myös sosiaalisen median kanavanne ja näiden mainostilien tilan. Silloin saamme kattavan kokonaiskuvan ja ymmärryksen, mitä lähdemme tekemään ja ennen kaikkea miksi – koska mainonnalla täytyy aina olla tarkoitus.
2. Pohjatyöt: Valmius käynnistää mainonta
Ilman mittaamista mainonta on sokkona ammuskelua taivaanrantaan. Siksi laitamme mittaamisen kuntoon. Asetamme mittauspisteet ja laitamme mainonnan seuraamisen kondikseen niin verkkosivuilla kuin sosiaalisen median rajapinnoissa. Näin pystymme mittaamaan mainontamme vaikuttavuutta ja alamme keräämään dataa, jotta tiedämme mikä toimii just eikä melkein, eli osuu ja uppoaa kohderyhmäämme.
Sitten se tärkein; mainonnan sisältöjen suunnittelu. Ahooyn vahvuus on, että samasta paikasta löytyy osaaminen tekstiin, kuvaan, liikkuvaan kuvaan ja kaiken tämän yhdistämiseen, minkä lisäksi digitiimi rakentaa mainonnan toimivaksi kokonaisuudeksi niin Google Adsin kuin sosiaalisen median puolella.
Hakusanamainonnan osalta rakennamme mainostilin, eli teemme hakusanoja vastaavat mainokset ja lisäämme kaikki relevantit hakusanat sivustonne sisältöjen perusteella sekä teidän tarpeidenne ja tavoitteidenne mukaan.
Google Display-, YouTube- ja muun visuaalisen mainonnan osalta luomme tarvittavan viestintäkonseptin ja tuotamme mainosmateriaalit, johon kuuluvat niin viestit kuin visuaalisuus. Somessa pystytämme tarvittaessa mainostilin sekä rakennamme tarvittavan sisältösuunnitelman. Sen jälkeen teemme starttausvalmiit sisällöt, jotta pystymme varmistamaan haluamanne näkyvyyden sosiaalisessa mediassa.
3. Startti: Yskimättä käyntiin kuin palmun alta
Kun pohjatyöt on tehty huolellisesti, käynnistämme mainonnan hallitusti valituissa kanavissa. Nyt mainoksenne alkavat näkymään valituille kohderyhmille juuri niissä kanavissa, joissa he viettävät aikaansa.
Samalla mainonnan kanavat alkavat keräämään dataa mainosten klikkausmääristä ja näyttökerroista sekä pystyttämämme mittauspisteet ja analytiikka tekevät sitä samaa verkkosivuillanne. Tässä vaiheessa aloitamme myös muun jatkuvan työn kuten sisällöntuotannon sosiaaliseen mediaan, tuleviin mainoksiin tai verkkosivustonne sisältöihin.
4. Jatkuva tekeminen: Tehokasta optimointia ja raportointia
Ilman jatkuvaa optimointia mainonta ei kehity. Siksi me käytämme viikoittain aikaa mainontanne hallintaan ja sen kehittämiseen. Testaamme erilaisia keinoja, joita analysoimme datan perusteella, jonka jälkeen reagoimme ja teemme tarvittavat muutokset saatujen tulosten perusteella.
Lisäksi jaamme Ahooyn sisällä tietoa aktiivisesti, jolloin oppi ja huomiot mainonnasta liikkuvat myös tiimin sisällä, jolloin voimme parantaa diginäkyvyyttä kokonaisvaltaisesti ja käyttää näitä huomioita muun muassa sivuston kehittämisen tukena.
Tekemiemme testausten sekä optimointitoimenpiteiden tulokset ja opit jaamme kanssanne kuukausi- tai kavartaalipalaverissa. Käymme läpi sivuston ja mainonnan dataa, tsekkaamme missä olemme menossa peilattuna tavoitteisiin, minkä lisäksi keskustelemme läpi tulevat ja ajankohtaiset asiat, jotka tulee ottaa mainonnassa huomioon.
Pyrimme aina pitämään huolen, että tiedonjako asiakkaan ja digitiimin välillä on ajan tasalla, jotta mainonta olisi oikein priorisoitua ja kohdennettua. Silloin ajankohtaisten palveluiden, sesonkien ja tuotteiden nostaminen tärkeysjärjestyksessä korkeammalle tapahtuu juuri silloin, kun sille on tarvetta.
5. Kampanjat: Täsmäiskuja määriteltyyn tarpeeseen
Jatkuvan tekemisen lisäksi meiltä löytyy osaaminen myös kampanjanluontoisen näkyvyyden rakentamiseen. Kampanjoiden avulla pystymme viestimään taktisemmin, jolloin keskitymme juuri sillä hetkellä olevan tarpeen täyttämiseen, tai voimme panostaa brändin näkyvyyden kasvattamiseen, jolloin siitä tulee kuluttajilleen entistäkin tutumpi.
Kampanjat ovat erinomainen tapa hankkia lisänäkyvyyttä ja niiden avulla tavoitamme kohderyhmät niin lokaalisti kuin valtakunnallisesti juuri sen hetken tarpeen mukaan. Kampanjat sopivat esimerkiksi tuotelanseerauksiin, yrityksen laajentuessa uuden toimialueen kattavaan peittämiseen tai esimerkiksi hiljaisina aikoina varausmäärien täyttämiseen.