Siirry sisältöön

Genelec, Music is my muse – making of

Tarinan tuolla puolen

Vetoavat tarinat eivät synny suunnittelematta, eikä niiden kertomiseen riitä pelkästään ulkoisesti kaunis tekninen suoritus. Tarvitaan myös puhuttelevaa sisältöä. Hyvän tarinankerronnan taustalla onkin aina luova konsepti, jonka pohjalta taitava tuotanto rakentaa valmiin tuotteen. Vaikuttavan sisällön lisäksi luova konsepti takaa tarinan rakentumisen osaksi johdonmukaista markkinointia, jottei kerronta jää irralliseksi. Se määrittää, mitä kommunikoidaan ja millä keinoin kaivaen tavoitteet syvältä brändistrategiasta. Luova konsepti onkin kuin palapeli, jossa kullakin osalla on muotonsa, paikkansa ja merkityksensä.

Luovan konseptin kokoamisessa ensiarvoisen tärkeää on ymmärrys – ymmärrys asiakkaan ja markkinan tarpeesta, kampanjan lähtökohdista sekä tavoitteista. Ymmärryksen avulla tunnistetaan keinot, joilla luodaan puhuttelevaa tarinankerrontaa.

Music is my muse

Yksi vaikuttavimmista tarinankerronnan muodoista on video. Markkinoijan kannalta video on hyvä sijoitus, sillä se kestää aikaa ja suunnitelmallisesti tuotettuna samasta tuotannosta saadaan materiaalia moneen tarpeeseen ja käyttökohteeseen. Oddy Inc:n asiakastöistä tarinallista videotuotantoa edustaa uusimpana kaiutinvalmistaja Genelecille tuotettu Music is my muse.

 

Kuten vetoavalla tarinankerronnalla on tapana, myös Music is my musella on taustallaan paitsi laadukas tuotantokonsepti myös viimeistelty luova konsepti. Nämä kulkevat tiiviisti käsi kädessä läpi koko videotuotannon. Sujuvan työskentelyn kannalta ratkaisevaa onkin luovan toimiston sekä tuotantoyhtiön välinen jouheva yhteistyö ja molemminpuolinen työtapojen tuntemus.

Music is my musen luova konsepti esittelee Genelecin huikeat F- ja G-sarjan kotikaiuttimet, joiden ylivoimaiset ominaisuudet tekevät musiikinkuuntelusta voimakkaan, jopa fyysisen kokemuksen, kun laadukkaiden laitteiden ansiosta musiikki kuljettaa kuulijansa kokonaan toiseen maailmaan. Tuota kokemusta videolla havainnollistaa tanssin muotoon puetun tarinan keinoin Suomen Kansallisbaletin ammattitanssija Atte Kilpinen.

Tuotantokonseptin tehtävänä puolestaan on huolehtia tarinan teknisestä toteutuksesta ja lisäksi sen monistettavuudesta, muunneltavuudesta, tunnistettavuudesta sekä jatkuvuudesta. Music is my musessa nämä toteutuvat, kun seuraavassa vaiheessa tuotetaan uutta materiaalia valitsemalla videon esiintyjäksi ja tarinankertojaksi joku toinen ammattilainen omine kokemuksineen.

Tuotannon vaiheet

Tarinallinen videotuotanto on kolmivaiheinen ja se aloitetaan aina luovalla konseptoinnilla. Tämän muotouduttua liittyy projektiin mukaan tuotantoyhtiö, joka osallistuu tarinan toteutuksen suunnitteluun eli käsikirjoittamiseen. Projektin tarkoituksen, budjetin sekä aikataulun asettamissa raameissa synnytetään tuotannollinen konsepti, jonka ansiosta tiedetään, mitä resursseja toteutukseen vaaditaan. Käsikirjoituksen ja tuotannollisen konseptin perusteella edetään käytännön toteutuksen suunnitteluun, jossa luodaan kuvakäsikirjoitus, valaistussuunnitelma, musiikillinen teema ja äänisuunnittelu, lavastus, rekvisitointi ja stailaus, sekä etsitään sopivat talentit rooleihin ja spiikkaajaksi. Puhutaan pre-production -vaiheesta.

Production-vaiheeksi kutsutaan kuvauspäiviä, joiden aikana video varsinaisesti tehdään. Music is my muse -projektin tuotannollinen vaihe kesti kaksi päivää, joista ensimmäinen käytettiin studion lavastamiseen sekä tiimin briiffaamiseen, jotta kuvauspäivänä kaikilla oli tiedossa, mitä aikataulun mukaan milloinkin tapahtuu. Kuvauspäivänä kuvaaja, ohjaaja, valaisija valomiehineen, lavastaja, maskeeraaja, avustajat, luova johto sekä esiintyjä työskentelivät yhdessä 12 tunnin ajan, minkä jälkeen kuvaus-setup vielä purettiin ja pakattiin autoon kotimatkaa varten.

Viimeisessä, eli post-production-vaiheessa, korostuu projektin alkuvaiheen suunnitelmallisuuden tärkeys, kun kuvatusta materiaalista kasataan tarkoituksenmukaista valmista tuotetta. Tähän vaiheeseen kuuluvat muun muassa leikkaustyö ja vedostukset, musiikin säveltäminen ja tuottaminen, spiikin studioäänitys ja miksaus, visuaaliset efektoinnit sekä lopuksi värimäärittely, jolla luodaan kuvan viimeistelty lookki. Lopulta valmis julkaisuversio optimoidaan eri formaatteihin, jotka toimitetaan suunniteltuihin julkaisukanaviin katsojien ihailtavaksi.

 

Asiakas: Genelec
Esiintyjä: Atte Kilpinen | tanssija | Suomen kansallisbaletti
Luova konsepti ja johtaminen: Oddy Inc.
Video: Nobrainer Films Oy
Musiikki: Studio Badmama
Valokuvat: Alias Creative Oy
Hiukset ja maskeeraus: Lilja Esthetics
Stailaus: Oddy Inc.
Sisustusteema: Aalto+Aalto & Oddy Inc.
Huonekalut: Kuopion Huonekalukeskus Oy

Tässä tuotannossa hauskanpitoon osallistui kaikkinensa reilu parikymmenhenkinen tiimi.