Korona, käyttäytyminen ja kulutus
Miten koronatilanne vaikuttaa kuluttajien käyttäytymiseen ja medioiden käyttöön?
Tapahtumat on peruttu, liikkumista rajoitetaan, yritykset kamppailevat. Etätöitä, kotikoulua, vessapaperin hamstrausta. Korona on muuttanut ihmisten kuluttamista ja käyttäytymistä sekä suhtautumista elämän perusasioihin. Sosiaalisessa mediassa ja muissa kanavissa uutisoidaan ja keskustellaan aktiivisesti jakaen tietoa, erilaisia artikkeleita ja vinkkejä. Kokosimme lyhyen katsauksen trendeistä ja muutoksista, joita poikkeustilanne on saanut aikaan kuluttajakäyttäytymisen ja median käytön osalta.
Kotoilevat ihmiset ostavat verkosta. Ruokaa tilataan verkosta ja kotiinkuljetuksella ravintoloista. Tuotteita ei haeta kivijalkamyymälöistä vaan ne tilataan netistä. Kodin viihde-elektroniikan ja etätyöpisteiden puutteita ryhdytään ehkä paikkaamaan.
Ajankäyttö digitaalisissa kanavissa lisääntyy. Sosiaalisen median palveluissa vietetään enemmän aikaa. Somessa käydään keskusteluja ja viihdettä sekä tietoa etsitään ja kulutetaan aktiivisemmin; uusimpia uutisia seurataan ja toisaalta Netflix saattaa kysellä jo kolmatta kertaa vieläkö tosiaan katsot ohjelmaa. Mainostajan kannalta somemainonnalla tavoitetaan nyt aiempaa enemmän kuluttajia, ja myös esimerkiksi vaikuttajamarkkinoinnin tavoittavuus on mahdollisesti kasvussa ihmisten seuratessa, miten korona vaikuttaa julkisuuden henkilöiden tai lempibloggarin elämään.
Korona kiinnostaa myös hakukoneissa. Koronaan liittyvät haut kasvavat, ja tietoa, oireita ja parannuskeinoja etsitään. Myös etätyöskentelyyn ja virtuaalitapaamisiin liittyvät haut trendaavat. Eri toimialoilla hakukiinnostus vaihtelee, esimerkiksi matkailun pysähdyttyä äkkilähtöjen ja hotellien hakumäärät ovat laskeneet. Mainostajan on hyvä muistaa, että ihmiset kuitenkin tarvitsevat ja etsivät edelleen tuotteita ja palveluita, joten hakukoneissa kannattaa olla läsnä.
Perinteiset mediat – kaukosäädin on kovassa käytössä. TV:n katselussa on kasvua etenkin uutissisällön mutta myös viihteen osalta. Printtimedioiden ja radion käytössä voi olla muutoksia; sanomalehtien digiversioita kulutetaan varmastikin enemmän, mutta ehkä kotisohvalla tylsistyessä myös sanoma- ja aikakauslehtien paperiversioihin tartutaan herkemmin. Etätöihin siirryttyä radiota ei kuunnellakaan enää matkalla työpaikalle, vaan ehkä enemmän kotona tai ulkoillessa.
Ihmiset katoavat katukuvasta. Kun ihmisiä liikkuu kaupungilla vähemmän ja julkisia paikkoja sekä liikennevälineitä vältetään, esimerkiksi ulkomainonnan tavoittavuus laskee. Vain harvoja silmäpareja liikkuu toreilla, ostoskeskuksissa ja busseissa. Myös leffateattereiden ollessa suljettuina elokuvamainonta on pysähtynyt. Missä kaikki ovat? No siellä kotona, TV:n ääressä ja digimaailmassa.
Tällaisena aikana varovaisuus nostaa päätään. Uskallanko kuluttaa ja tehdä suurempia hankintoja, kun taloustilanne on epävarma ja toimeentulo herättää huolta? Tilanne on haastava sekä kuluttajille, joiden ostovoima voi heikentyä, että yrityksille, joita on kohdannut asiakaskato.
Kaiken mylläkän keskellä on kuitenkin hienoa huomata, että ihmisten auttamishalu nostaa päätään ja halutaan tehdä hyvää; naapurin mummolle tarjotaan kauppa-apua ja erilaisia hankkeita ja kampanjoita on käynnistetty suomalaisten, paikallisten yritysten tukemiseksi, tästä esimerkkinä Kotona Kotimaista-hanke. Ihmiset ovat siis valmiita auttamaan ja kuluttamaan – varmista sinä markkinoijana, että tarjoat heille ratkaisuja ja apua tuotteellasi tai palvelullasi ja tavoita kuluttajat siellä, missä he (digitaalisesti) liikkuvat.
Lue myös mitä markkinoinnissa kannattaa nyt huomioida.
– Tatja Kolehmainen, Digital Marketing Strategist, Ahooy Creative