Liikettä lapsille ja arvoa kumppaneille – KuPS ry ja Ahooy Creative yhteistyöhön
Ahooy Creative ja KuPS ry ovat solmineet merkittävän yhteistyösopimuksen. Molempia osapuolia hyödyttävän yhteistyön taustalla on kaksi tärkeää pointtia: kuopiolaisten lasten ja nuorten liikuttaminen sekä seuran oma markkinointi.
Viime vuosien tutkimusten mukaan suurin osa Suomen lapsista ja nuorista ei liiku riittävästi (LIITU-tutkimus). Se on hälyttävää, ja kertoo paitsi elämäntapojen muutoksesta, myös siitä, miten tärkeitä liikuttajia paikalliset seurat ovat. Kuopion Palloseura ry on yksi Suomen suurimmista junioriseuroista, ja sen vaikutus Kuopion alueella on valtava.
– Emme ole yhteistyössä mukana markkinoidaksemme vain jalkapalloa, vaan haluamme tukea sitä, mitä KuPS ry edustaa. Joukkueurheilu antaa nuorille arvokkaita oppeja – yhdessä onnistumista, epäonnistumisen sietämistä ja kaverin auttamista. Näitä taitoja tarvitaan myöhemmin myös työelämässä ja elämässä ylipäänsä, sanoo Ahooy Creative Oy:n yrittäjä ja luova johtaja Tatu Ahonen.
Yhteistyö on jo alkanut monimuotoisella ajatusten vaihdolla.
– Olemme KuPS ry:nä onnellisessa asemassa, että saamme tehdä yhteistyötä Ahooy Creativen osaajien kanssa. Meitä on haastettu ajattelemaan seuratyötä boxin ulkopuolelta – miten voimme vaikuttaa alueellisesti, kiinnittää perheitä liikunnalliseen elämäntapaan ja mahdollistaa harrastus jokaisen omalla tasolla, jopa ammattilaiseksi asti, kertoo KuPS ry:n toiminnanjohtaja Jari Koistinen.
Seuratoiminta on bisnestä, jossa sponsorit arvostavat laatua
Urheiluseurojen toiminnan jatkuvuus ja koko olemassaolo riippuu pitkälti sponsori- ja brändiyhteistyöstä. Ahosen mukaan perinteinen logo kentän laidalla ei enää riitä, vaan seurabrändin on tuotava kumppanille lisäarvoa. Sponsorit eivät katso pelkästään seuran näkyvyyttä, vaan sitä, millaiseen ympäristöön ne kiinnittyvät.
– Brändit haluavat olla mukana hyvissä tarinoissa. Siksi seuran täytyy pystyä kertomaan, mitä he edustavat, mahdollistavat ja miksi yhteistyökumppanin kannattaa olla mukana, Ahonen täsmentää.
Monet suuret junioriseurat Suomessa toimivat edelleen talkoovoimin. Yhteistyön myötä Ahooy Creative auttaa KuPS ry:tä tekemään junioripuolen toiminnasta vieläkin vaikuttavampaa ja laadukkaampaa esimerkiksi tapahtumien, oman brändin kehittämisen ja viestinnän kautta.
– Markkinointi ja viestintä ei onnistuisi ilman ammattitaitoisia ja seurasta kiinnostuneita tekijöitä. Ahooy Creative on jo luonut sekä KuPS:n että eri tapahtumien brändi-ilmeitä, joilla seuran toimintoja on ollut helppo markkinoida yhdenmukaisesti, Koistinen kuvailee.
Luovan toimiston ja paikallisen junioriurheiluseuran yhteistyö on ennen kaikkea investointi tulevaan, kun mahdollisimman moni lapsi ja nuori saa kasvaa joukkueessa sekä kokea liikunnan ja yhdessä tekemisen riemua.
– KuPS ry:n toiminnassa tämä on ymmärretty hienosti. Tottakai seura mahdollistaa myös pelaajapolun niille, jotka haluavat tavoitella ammattilaisuraa. Liikunnan ja yhteisöllisyyden ilo on kuitenkin se, mikä tekee tästä kumppanuudesta meille tärkeän, Ahonen päättää.
Lisätietoja:
Jari Koistinen
KuPS ry:n toiminnanjohtaja
jari.koistinen@kups.fi
050 435 4267
Tatu Ahonen
Ahooy Creativen yrittäjä ja luova johtaja
tatu.ahonen@ahooy.fi
050 567 0330