Paljonko ne nettisivut maksaa?
Tätä kysytään meiltä USEIN. Ja mehän vastaamme.
Lyhyt vastaus. Laadukkaasti toteutettu nettisivusto asettuu laajuudesta riippuen 15 000 – 50 000 € hintaluokkaan. Jos kainalot kostui, haluat varmasti lukea myös pidemmän vastauksen.
Pidempi vastaus on tarkoitettu erityisesti niille, jotka haluavat investoida pitkäkestoisiin ratkaisuihin ja saada sivustonsa toimimaan tärkeänä työkaluna liiketoiminnan kehittyessä.
Pidempi vastaus
Kun keskustelu nettisivujen hinnasta alkaa, tuntuu että hintahaitari vaihtelee laidasta laitaan. Joku on saanut sivuston 1000 eurolla, toinen ilmaiseksi kaverin serkulta ja kolmas on maksanut 40 000 €. Luonteva kysymys tässä kohtaa onkin: “Miksi meidän kannattaisi maksaa kotisivuista kymmeniä tuhansia, kun niitä saa halvemmallakin?” Ja usein seuraa jatkokysymys: “Miksi teidän tekemät nettisivut maksaa niin paljon?”
Puretaan laaja sivustoprojekti palasiksi niin näette, mitä kaikkea hinta sisältää – ja miksi se on investointi eikä vain kuluerä.
Millaisista palasista nettisivuprojekti koostuu?
Nettisivusto, kotisivut, verkkosivut (kaikki tarkoittavat samaa asiaa ja kaikkia kuulee käytettävän) pitää sisällään paljon eri osia ja kokonaisuus on luontaisesti näiden summa. Eri toimijoilla on varmasti eri tapoja jakaa projektia.
Me jaamme nettisivuprojektin eri osa-alueisiin seuraavasti:
- Sivuston nykytila-analyysi & strategiset valinnat
- Sivuston konseptin luonti ja alustava sisältösuunnitelma
- Sivuston käyttöliittymäsuunnittelu
- Sivuston tekninen toteutus
- Sivuston sisällöntuotanto
- Sivuston sisällönsyöttö
- Sivuston testaus ja julkaisu
- Sivuston mittaus ja analytiikan asennus
- Sivuston jatkokehitys
Moni raapii tässä kohdassa päätään, että mitä nämä oikein tarkoittaa? Tarkennetaan!
1. Sivuston nykytila-analyysi sekä strategiset valinnat
Ilman kunnollista suunnitelmaa ei kannata toteuttaa oikeastaan yhtään mitään. Tässä vaiheessa on tarkoitus kartoittaa workshopin muodossa sivustonne nyky- ja tavoitetila sekä määritellä, mitä sivustolta halutaan. Tässä vaiheessa määritellään myös kohderyhmänne ja haluatteko mahdollisesti tavoitella uudenlaisia asiakkaita.
Samalla saamme myös yhteisymmärryksen siitä, millaisia asioita sivustolla on hyvä mitata, jotta voidaan tarkastella tuloksia sivuston julkaisusta lähtien.
Tämä on supertärkeä kohta, kuten talon perustukset!
2. Sivuston konseptin luonti ja alustava sisältösuunnitelma
Konseptointi saattaa kuulostaa markkinointitoimiston humpalta, mutta toimii itse asiassa tärkeänä aihiona koko jatkoprojektille.
Konseptointi tarkoittaa sitä, että me mietimme, millaisella sivustolla haluttuihin tavoitteisiin päästään parhaiten. Olemme tehneet satoja sivustoja ja oppineet välttämään pahimmat sudenkuopat suunnitteluvaiheessa, jotta projekti saadaan vietyä kunnialla maaliin.
Konseptin pohjalta luodaan myös alustava sisältösuunnitelma, jonka pohjalta voidaan jatkaa eteenpäin.
On kuitenkin äärimmäisen tärkeää käydä suunnitelma kanssanne läpi ennen kuin yksikään kynä liikahtaa piirtopöydällä.
3. Sivuston käyttöliittymäsuunnittelu
Konsepti on kunnossa, tavoitteet selvillä ja alustava sisältösuunnitelma tyydyttää molempia osapuolia. Hyvä, perustukset on kasassa!
Aika ottaa kynä käteen ja aloittaa käyttöliittymäsuunnittelu, jonka tavoitteena on tehdä verkkosivustosta helposti käytettävä ja tarpeen mukaan noudattaa asetettuja saavutettavuusstandardeja (WCAG A-AAA). Standardit määrittävät käytännössä sen, kuinka sivuston tulee toimia erilaisilla laitteilla ja kuinka luettavaa sivuston sisällön tulee olla. Tässä on siis sekä sisällöisiä että teknisiä aspekteja, mutta täysin hallittavissa olevia sellaisia!
Sivuston käyttöliittymä on tarkoitus tehdä niin sujuvaksi kuin mahdollista asetettuihin tavoitteisiin peilaten, esimerkiksi käyttäjäpolkuja suunnittelen. UI/UX-suunnittelijamme ottaa tässä vaiheessa avukseen sekä yrityksen visuaalisen ilmeen (joko olemassa olevan tai brändiprojektissa luodun) että konseptivaiheessa luodun suunnitelman ja alkaa härnätä copywriteria sisältösuunnitelmaan liittyen. Käyttöliittymäsuunnitelman edetessä hän härnää myös koodaria varmistaakseen ettei rakenna aikapommeja projektin myöhempiin vaiheisiin.
Lopputuloksena esittelemme teille sivustosta klikkailtavan prototyypin. Ikään kuin demoversion tulevasta sivustosta. Kun lopputulos on mieluisa, projekti siirtyy koodarin käsiin.
4. Sivuston tekninen toteutus
Koodari on seurannut projektin edistymistä alusta saakka ja odottaa kädet syyhyten hetkeä, kun pääsee tekemään demosta varsinaista sivustoa.
Toteutamme sivustomme WordPress-alustalle, koska se on hyvä. Olemme käyttäneet sitä paljon ja niin ovat monet muutkin. Mainittakoon tämä siksi, että vaikka sivusto siirtyisi jossain vaiheessa jatkokehitykseen toiselle taholle, sitä ei välttämättä tarvitse tehdä alusta asti uusiksi tai vaihtaa alustaa. On hyvin todennäköistä, että löydät WP-koodarin jatkamaan sivustosi parissa.
Toinen maininnan arvoinen asia on, ettemme käytä sivustoja koodatessa valmisteemoja vaan aloitamme ns. puhtaalta pöydältä. Näin koodi pysyy mahdollisimman puhtaana ja ratkaisut palvelevat kyseistä projektia.
Teknisen toteutuksen voi hoitaa käyttämällä valmisteemoja tai “sivustobuildereita”, kuten esim. Elementoria, Oxygenia tai Bricksiä, mutta nämä usein vain hankaloittavat sivuston skaalausta ja jatkokehitystä sekä hidastavat sivuston latausta. Tällaisia oikoteitä onneen emme käytä.
Uskomme oikeaan koodaukseen sekä siitä seuraavaan puhtaaseen, jatkokehitettävään koodiin. Vahva tekninen pohja pidentää sivuston elinkaarta ja tukee liiketoiminnan kasvua paremmin kuin “pikaratkaisut”.
5. Sivuston sisällöntuotanto
Yleisin sivuston julkaisua viivyttävä asia on sisältö. “Mitä ihmettä tänne sivustolle nyt pitää kirjoittaa ja millä ajalla?”
Sisällöntuotanto vaatii paljon aikaa ja yhteistyötä yrityksesi asiantuntijoiden ja copywriteriemme välillä. Yhteiset sisällöntuotannon työkalupohjat helpottavat yhteistyötä.
Tämä osio voidaan hoitaa yhteistyössä kanssanne esimerkiksi niin, että luotte sisältöjä valmiisiin pohjiin ja copywriterimme kirjoittaa tekstit puhtaaksi. Voimme myös tuottaa teille tekstit täysin valmiiksi ja hyväksyttää ne teillä ennen sivuston julkaisua.
Tekstien lisäksi sivustolle tarvitaan kuvia, joita voidaan ottaa joko teillä olevista kuvapankeista tai järjestää tarpeelliset video- ja still-kuvaukset jolloin saadaan visuaalisesti paras lopputulos.
Sisältö on sivustolla edelleen kuningas, eikä visuaalisesti ja teknisesti komealla sivustolla ole mitään funktiota ilman sitä. Hyvä sisältö johtaa parempaan näkyvyyteen sekä konversioihin.
6. Sivuston sisällönsyöttö
Tekstien, videoiden ja kuvien valmistuttua sisältö taitetaan, eli syötetään sivustolle käyttöliittymäsuunnitelman mukaisesti. Samalla sivustolle luodaan sisäisiä linkkauksia ja varmistetaan, että sisältö on semanttisesti kunnossa. Näin myös hakukoneet ymmärtävät, mitä sivustolla yritetään sanoa.
Sisällönsyötön aloitusvaiheessa pidämme teille käyttökoulutuksen, jonka jälkeen ylläpitojärjestelmä ja sivuston konepellin alunen tulee teillekin tutuksi ja voitte halutessanne tehdä jatkopäivityksiä itse.
Hyvin taitetusta sivustosta asiakkaasi löytää juuri ne olennaiset asiat, joita strategisissa tavoitteissa on määritetty.
7. Sivuston testaus ja julkaisu
H-hetki lähestyy, julkaisupäivä on kalenterissa ja matka tuntuu pitkältä. Niin se onkin, mutta nyt ei kannata luovuttaa, ollaan jo melkein maalissa!
Ennen julkaisua testaamme sivuston useilla eri selaimilla, tarkistamme sisällöt vielä kertaalleen ja varmistamme, että kaikki tuntuu ja näyttää siltä kuten on suunniteltukin. Korjaukset kulkevat vielä koodarin työpisteen läpi. Kun kaikki on valmista, tiimi vahvistaa projektin olevan valmis julkaisua varten.
Sivuston julkaisu hoidetaan yleensä ns. hiljaisena julkaisuna. Se tarkoittaa sitä, ettei uudistuksesta luoda somepostauksia ennen kuin sitä on käytetty sisäisesti noin viikon ajan ja korjattu mahdolliset asia- tai toimintavirheet, jotka ovat jääneet testausvaiheessa huomaamatta.
Sivuston testaus tuo esiin mahdolliset ongelmat, jotta loppuasiakkaan käyttökokemus on mahdollisimman sujuva.
8. Sivuston mittaus ja analytiikan asennus
Jotta sivusto voi palvella liiketoiminnan tavoitteita tehokkaasti, sen mittaaminen on olennaista. Julkaisun yhteydessä asennamme sivustolle analytiikkatyökalut, joilla voi seurata esimerkiksi kävijämäärää, käyttäjäpolkuja, konversioita ja sivuston nopeutta. Hyvin suunniteltu mittaus mahdollistaa, että tiedät mistä kävijät tulevat, mitä he etsivät ja mitkä kohdat sivustolla kaipaavat kehitystä. Tämä ei ole vain raportointia varten, vaan antaa reaaliaikaista tietoa, joka tukee markkinointia ja myynnin strategioita – näin sivusto kehittyy liiketoiminnan mukana ja tuo todellista arvoa pitkällä aikavälillä.
Mittaaminen ja seuraaminen edesauttaa sivuston jatkokehitystä ja auttaa puuttumaan ongelmakohtiin nopeammin.
9. Sivuston jatkokehitys
Vaikka jatkokehitys ei olekaan varsinainen osa sivustoprojektia, on tässä yhteydessä kuitenkin syytä mainita, ettei verkkosivusto ole koskaan kokonaan valmis. Tekniikka kehittyy hurjaa vauhtia, yrityksen visuaalinen ilme päivittyy ja liiketoiminnan kehittyessä myös sisällön päivitystarpeet ovat väistämättömiä.
Hyvä sivusto elää ja pysyy mukana muutoksissa indikoiden yrityksesi ajantasaisuutta.
Mitä muuta?
Edellä on käyty läpi laaja sivustoprojekti monen eri osa-alueen näkökulmasta. Listassa ei suinkaan ole vielä kaikki mitä sivustokehitykseen liittyy, mutta näiden avaus vaatii jo uuden artikkelin.
Mainitaan kuitenkin muutamia tärkeitä sivustoon liittyviä asioita, joissa voimme myös olla avuksi:
- Integraatiot eri järjestelmiin kuten CRM:n
- Datan keruu muista järjestelmistä ja sen visualisointi omalla sivustolla
- SEO-optimointi, joka tarkoittaa esimerkiksi jatkuvaa artikkelituotantoa tähdäten sivuston kävijämäärien kasvuun tai kohdentamiseen
- Sivuston ylläpito- ja tukipalvelu, joka takaa sivuston ylläpitojärjestelmän sekä lisäosien tietoturvapäivitykset
Yhteenveto
Huh, pidempi vastaus oli pitkä. Mahtavaa jos jaksoit lukea tänne saakka!
Olemme nyt purkaneet auki laajan nettisivustoprojektin ja kuten näkyy, vaiheita on paljon. Kunnolla tehty sivusto on rahanarvoinen investointi, joka kantaa hyvää ja toimii niin markkinoinnin, rekrytoinnin kuin brändimielikuvankin vahvistajana.
Laadukkaat nettisivut eivät ole pelkkä kustannus. Ne ovat investointi liiketoiminnan kasvuun ja pitkän aikavälin kehitykseen. Suurempi alkuinvestointi tuo myös varmuutta siitä, että sivusto palvelee yritystäsi mahdollisimman tehokkaasti ja luo vakaan pohjan jatkokehitykselle.
Jokainen sivustoprojekti ei suinkaan ole laajuudessaan samanlainen, emmekä pyri väkisin tekemään asioista turhan monimutkaisia – joskus on perusteltua ohittaa osa yllä avatuista kohdista ja keventää projektin kestoa sekä kuluja.
Uskallamme rohkeasti sanoa, että teemme laadukkaita verkkosivustoja ja seistä hintamme takana.
Haluatko varmistaa, että yrityksesi sivusto on investointi, joka tukee liiketoimintaasi pitkälle tulevaisuuteen – ota meihin yhteyttä, autamme sinua mielellämme!
– Antti Makkonen, CTO